Winter Laan7

De winter is hét burn-out seizoen; hoe bevries je deze sluipmoordenaar?

Interview met Lesley Pasveer, haptotherapeut & docent Yin joga Laan 7

Onlangs werd Lesley geïnterviewd over de winter en de daaraan verbonden burn-out problemen. Lesley vertelt over de rol van de natuur hierbij en geeft tips om een burn-out te voorkomen. Ook vertelt ze openhartig over haar eigen burn-out en de lessen die ze hieruit heeft geleerd.

Waarom ontstaan juist in dit seizoen de meeste burn-out klachten?

De herfst en de winter zijn de seizoenen van de yin, de lente en zomer die van de yang. In de yin periode vraagt het lichaam om meer rust en reflectie. Het is een tijd om naar binnen te keren, te luisteren naar jezelf en om op te laden voor de yang tijd.

Juist in deze periode is het oké om het rustiger aan te doen. Kijk eens naar de natuur, daar doen de dieren nu een winterslaap en dat is niet voor niets. Alleen blijven wij mensen na een energieke lente en zomer op hetzelfde niveau doorgaan, ook als ons lichaam aangeeft dat het tijd is om te rusten. We willen niet falen en willen - moeten - continu op ons yang niveau presteren.

Luisteren we niet naar ons lichaam, dan vertelt het lichaam ons geleidelijk aan zelf wel dat we te ver gaan. Je raadt het al; je krijgt burn-out klachten.

En dan, iedere avond met een zak chips op de bank hangen?

Heerlijk lummelen op de bank, een spel doen of een boek lezen kan ontspannend werken. Toegeven aan je lichaam is het devies. Dit is dé periode om onder te duiken. Om plannen te maken voor de lente en de zomer; de periode dat je weer in je volle energie zit. In die periode ben je wellicht van 7 tot 23 uur zonder pardon in de weer, in de winter is dat niet natuurlijk. Dus plan die agenda minder vol en ga op tijd slapen. Het helpt veel mensen als ik de metafoor gebruik van de winterslaap. Maar ook van bomen die hun bladeren loslaten.

Doe hetzelfde als de natuur, duik onder en laat alles wat je gedaan hebt de afgelopen maanden los. Zorg dat je weer plek maakt voor nieuwe ideeën, nieuwe bladeren, die in de lente weer vorm krijgen. De natuur staat nu ook niet in bloei, dus trek jezelf terug.

En die zak chips, tja dat is natuurlijk af en toe niet erg, maar maak het niet te gek. Het is normaal dat we wat aankomen in de winter, maar zorg dat je niet te veel naar de koolhydraten neigt. Probeer voldoening te halen uit een salade, warme zalm, soep en broccoli. Warm eten biedt comfort. Begin de dag met een dampend bord warme Brinta of muesli met warme appel en kaneel. Leg de lat minder hoog en probeer warmte te halen uit rijke gezonde voeding.

"Dit is dé periode om onder te duiken. Om plannen te maken voor de lente en de zomer; de periode dat je weer in je volle energie zit."

Hoe houden we het dan toch een beetje leuk?

Denk vooral na over wat jij kunt doen om in balans te blijven. Misschien is twee in plaats van drie keer sporten voldoende. Word je blij van een wandeling in de natuur (wie niet?!) plan dat dan iedere dag. Voor, tijdens of na je werk. Of pak een hobby op. Doe waar je blij van wordt, maar met mate. 

Heb je concrete tips voor ons om een burn-out te voorkomen?

Zorgen voor voldoende slaap en luisteren naar jezelf, zijn de belangrijkste tips. Ook een dagelijkse wandeling in de natuur werkt naast rustgevend ook ontspannend. Bovendien ben je je meer bewust van het moment. Doe iets dat je gelukkig maakt, zowel in je werk als privé en bedenk hierbij ‘less is more’. Kortom, blok bankhangtijd in de agenda. In mijn yin yogalessen zie ik dat deelnemers veel baat hebben van deze vorm van yoga. Je gaat echt naar binnen toe en reflecteert in stilte. En dan als laatste: eet meer warme voeding. Houd je deze adviezen in ere dan zul je zien dat je in staat bent op te laden om in de lente en zomer weer tot bloei te komen. 

‘Het was te koud, te nat en te donker. Ik accepteerde de natuur niet.’

Img 0410
Img 0442
Img 0409
Img 0581

Heb je deze lessen in de praktijk geleerd tijdens je eigen burn-out?

Ik ben in het verleden twee keer gevloerd door een burn-out en ja daar heb ik veel van geleerd. In combinatie met mijn opleiding en functie als haptotherapeut en Yin yoga docent ben ik inmiddels een burn-out deskundige. Ik verzette me ieder jaar weer tegen de herfst en de winter en was daardoor in de periode altijd negatief. Het was te koud, te nat en te donker. Ik accepteerde de natuur niet. Ik ben iedere dag naar buiten gegaan - en doe dat nog - om contact te maken met het seizoen.

Dus mensen, luister goed naar jezelf.
Toegeven aan moeheid is geen schande, maar een cadeau aan jezelf.

Wil je meer lezen over burn-out en de rol van yoga hierbij?

Lees dan mijn blog: "Hoe kan yoga mij helpen bij een burn-out?"  

 

Blog lezen

Auteur


Lesley Pasveer

Praktijkeigenaar

Lees meer over Lesley