Ayo Ogunseinde 3 Gfot3Sgg4 Y Unsplash

Fysiotherapie: hoe helpt het bij sportrevalidatie?

Zeker aan het begin en aan het einde van het sportseizoen heb ik het er als fysiotherapeut druk mee: sportblessures en het bijbehorende revalidatietraject. Dit herstel kenmerkt diverse fysieke en mentale belemmeringen voor de sporter. Deze haal ik, met veel plezier en een in de praktijk bewezen aanpak, weg. Wil je weten hoe ik dat doe en welke acht onderdelen daarbij onmisbaar zijn?

Watch & Learn. Benieuwd hoe (sport) fysiotherapie jou helpt bij een voorspoedige sportrevalidatie?

Doorzettingsvermogen

De belangrijkste oorzaken van de meeste sportblessures zijn overbelasting en het nemen van te weinig rust. Juist het onuitputtelijke doorzettingsvermogen typeert de (professionele) sporter. Helaas leidt deze wilskracht regelmatig tot blessures met revalidatie tot gevolg. Dit is vaak het moment dat er bij mij aan de bel getrokken wordt. Hoe ik dan te werk ga?


Aanpak

Als eerste plan ik een intake. Door het stellen van vragen krijg ik inzicht in de klacht en de oorzaak. Een onderzoek is uiteraard een vereiste, waarbij ik ook kijk naar de ketenproblematiek.

Het is belangrijk dat ik als fysiotherapeut goed doorvraagt om te achterhalen met welke fysieke, maar ook mentale belemmeringen we te maken hebben. Je moet je voorstellen dat sporters, zeker die met een forse blessure, angst hebben om de pijn weer te voelen. Er is een, vaak onbewuste, angst voor beweging. Aan mij de belangrijke taak om deze angst weg te nemen. 

Vertrouwen

Dat doe ik door de sporter weer vertrouwen te laten krijgen in zijn of haar lichaam. Met kleine stapjes bewegen we ons weer richting de ‘spannende’ activiteit. Dit probeer ik zoveel mogelijk stapsgewijs te doen, zodat het een onbewust proces is. 

Uiteraard blijf ik de sporter voortdurend uitdagen om zich op de grens te begeven. Alles met het doel de sporter snel weer op de rit te krijgen. Ik wil er altijd naartoe dat de sporter conditioneel sterker wordt en qua belastbaarheid op het niveau zit dat hij of zij geen pijn ervaart. Gevoeligheid mag, maar binnen twee uur na de behandeling/ training mag de sporter niet meer voelen dat hij of zij deze pijn heeft opgezocht.


Op locatie

Hierbij probeer ik zo creatief mogelijk in te spelen op de sporter en de training. Altijd volgens een voorafgaand besproken plan, waarbij ik vaak overleg met de betreffende trainer.

Denk aan een revalidatietraject na een operatie van de voorste kruisband. Dat kan negen maanden tot een jaar duren, maar na een maand of zes wil ik de sporter wel weer op locatie laten trainen. Uiteraard wel binnen bepaalde voorwaarden, die ik afstem met de trainer. 

Laan 7 1
Laan 7 3
Laan 7 4
Laan 7 5

Mijn acht gouden fysiotherapie onderdelen bij nagenoeg ieder revalidatietraject

1. Pijnvrij trainen
Het is mijn doel om iedere sporter weer pijnvrij te laten trainen. Dat is de stip aan de horizon waar ik altijd naar toe werk. Iedere behandeling verzetten we weer een paar stappen richting ons einddoel.


2. Excentrische oefentherapie (bij peesblessures)
Deze methode gebruik ik om de sporter op een bepaalde manier de spieren te laten aanspannen. Om peesweefsel te versterken is dit naar mijn mening echt de beste manier. Hierbij belast je de spier en pees op het moment dat deze zich verlengen. 


3. Ketentraining
Ook de ketentraining is een vast onderdeel, waarbij ik het gehele lichaam bekijk. In dit voorbeeld zit de blessure in de lies, maar aangezien die vaak samenwerkt met de diepe buikspieren leg ik ook daarop de focus. We trainen dan ook de buikspieren en bijvoorbeeld schouderspieren. Dit leidt uiteindelijk tot het neuromusculair sterker en slimmer maken van de spieren.


4. Stabiliteitstraining
Door middel van stabiliteitstraining zorg ik dat de spieren het lichaam maximaal kunnen dragen, onder controle kunnen houden, zeg maar. Zo trainen we in dit geval, de liesblessure, de bilspieren en spieren onder de knie extra. Vooral de kleinere spiergroepen krijgen hierbij ruimschoots aandacht.

5. Functionele belastbaarheid
Dit onderdeel houdt in dat we sport specifiek trainen. We zorgen hierbij voor zoveel mogelijk sport specifieke oefeningen, oftewel voor de sport betekenisvolle bewegingen.


6. Explosiviteit
Bij nagenoeg alle sporten speelt explosiviteit een rol. Het is van belang dit dan ook te blijven trainen, zodat de sporter tijdens een sprint of sprong in staat is deze zo goed mogelijk op te vangen en te stabiliseren.


7. Functionele stabiliteit
De functionele stabiliteit is een onderdeel van de belastbaarheid, waarbij we de aandacht leggen op het evenwicht.


8. Neuromusculaire variabelen
Dit onderdeel zorgt ervoor dat we onbewuste processen, die door de blessure zijn onderbroken, weer beter laten verlopen. Uiteindelijk wil ik dat de sporter onbewust, zonder nadenken, bepaalde bewegingen maakt. Hiervoor moeten we de hersenen, in combinatie met spieren trainen. Dit doe ik door dubbeltaken in te voeren; bijvoorbeeld het maken van een rekensom terwijl een oefening wordt uitgevoerd.

Voorbeeld met video

Een mooi voorbeeld is de voetbalster in deze video die kampte met een liesblessure. Ik wilde haar pijnvrij laten bewegen en dat doe ik door vanuit mijn ‘acht gouden fysiotherapie onderdelen’ te werken. Deze onderdelen zijn nagenoeg allemaal relevant bij ieder revalidatietraject.


  • Tip!
    In bijgaande video zie je deze acht onderdelen ook terugkomen,
    bekijk de video vooral in combinatie met dit artikel.

Auteur


Iris Hagelaar

Allround fysio & manuele fysiotherapie i.o.

Heb jij een sportblessure?

En wil je graag hulp bij een vakkundig en voorspoedig herstel?


Maak dan vrijblijvend kennis met onze specialisten:
bel of mail hiervoor naar Laan 7 en wij regelen de rest. 

Neem contact op