Hoe Helpt Yoga Mij Bij Een Burn Out

Hoe helpt yoga mij bij een burn-out?

Sta je langdurig onder stress, dan kan een burn-out ontstaan. Je lichaam roept je letterlijk halt toe. Alles wat eens zo normaal leek, lukt je nu niet meer. Je gaat naar de dokter waarna je de diagnose burn-out krijgt. Na een periode van absolute rust, houdt de vraag je bezig; hoe ga ik nu herstellen? Yoga kan helpen.

We hebben het nu eenmaal druk met werk, sporten, het huishouden en sociale contacten. Deze drukte kan stress opleveren, wat op zijn beurt kan leiden tot een burn-out. Je slaapt slecht, functioneert op halve kracht - of helemaal niet - en je kunt je niet meer concentreren, laat staan dingen onthouden. De alledaagse activiteiten lukken gewoonweg niet meer… 

Stress uit je lijf door yoga

Verschillende yogahoudingen hebben ten doel dat ze afvalstoffen uit je lichaam afvoeren. Dat is enorm belangrijk, doordat afvalstoffen op zowel lichaam als geest een negatief effect hebben. Afvalstoffen zijn een soort rem op je weg naar gezondheid en zorgen ervoor dat je minder energie hebt. 

Ook zorgt yoga ervoor dat je eerder stress leert herkennen, zodat je hierop kan inspelen vanuit de yoga-principes en met je ademhaling. Hierdoor ervaar je minder stress, je lichaam maakt minder cortisol en energie aan en jij bent minder vaak super alert. Yoga leert je om je te weren tegen stressvolle situaties én hoe je op een bewuste manier kunt omgaan met situaties die normaal spanning zouden opleveren.

‘Bij een burn-out is het extra belangrijk om het lichaam te ontdoen van deze ‘giftige’ stoffen.’

Hoe begin je?

Dan rijst natuurlijk de vraag, hoe begin je?

Ik adviseer dat in twee stappen te doen:

Stap #1
Tijd en rust

Om te herstellen van de stress die in je lichaam en geest is verweven is tijd en veel rust nodig. In deze fase ben je compleet uitgeblust. Sta jezelf toe om rust te nemen. De prikkels om langzaam de eerste stappen te zetten komen wel. Heb daar vertrouwen in. In deze fase is het belangrijk dat je toegeeft aan je vermoeidheid.

Merk je dat je iets meer kunt, maak dan een kleine wandeling in de natuur of begin met korte ademhalingsoefeningen, waarbij je terugkeert naar jezelf. Door deze oefeningen leer je stap voor stap je gevoel te herkennen en een moment van rust te creëren. In onderstaande blog vind je zes ademhalingsoefeningen die je hierbij kunnen helpen. 

Lees meer over ademhaling

Stap #2
Rustige vorm van yoga

Voel je dat je lichaam meer aankan, dan is het moment gekomen om een rustige vorm van yoga te beoefenen. Gewoon lekker thuis, op je eigen yogamatje of gewoon op een vloerkleed. Yoga zorgt dat je je eigen lichaam leert kennen, je grenzen ontdekt en je leert bewust fysieke bewegingen te combineren met ademhalen.

Al deze aspecten zorgen ervoor dat je in het nu komt, dat jij de baas bent over je gedachten en dat je zelf invloed uit kan oefenen op hoe je reageert in stressvolle situaties. Doordat je fysiek bezig bent en tegelijk mentaal getraind wordt, sta je letterlijk en figuurlijk sterker in je schoenen. Je leert accepteren wie je bent en dat je emoties en gevoelens er mogen zijn. Voel je dat je klaar bent voor de volgende stap? Kijk dan eens uit naar een yogales die bij jou past. Hiermee daag je jezelf net weer een beetje meer uit, om zo stapje voor stapje toe te werken naar volledige genezing. 

Proefles yoga of ademhalingsoefeningen

Wil je zelf ervaren wat yoga kan betekenen? Probeer het gewoon eens uit en boek een gratis proefles, dat kan zowel privé als in een groep. Heb je hulp nodig bij ademhalingsoefeningen?

Plan dan een afspraak bij mij, Lesley Pasveer, via: 040 76 76 575.

Boek nu een proefles

Auteur


Lesley Pasveer

Praktijkeigenaar