Voorkom Rug En Nekklachten Tijdens Vakantierit Fysiotherapie Geldrop Laan 7

Hoe voorkom ik rug- en nekklachten tijdens de lange vakantierit? Negen gouden tips.

YES, de vakantiechecklist is - vaak met lichtelijke inzinkingen van enkele familieleden - afgewerkt. We kunnen gaan! 

Eenmaal de straat uit puffen we een paar keer alvorens we onderuit zakken in de auto; de vakantie kan beginnen. Zorg dat rug- en nekklachten tijdens de lange autorit je vakantiehumeur niet verpesten. 

Met onderstaande ‘pijn vrij’ tips voorkom je eenvoudig klachten. 

Tips en adviezen om rug- en nekklachten tijdens het autorijden te voorkomen

1. Leeg je broekzakken

Zorg er voordat je instapt voor dat je broekzakken leeg zijn. Telefoons, portemonnees en zelfs pasjes zorgen voor druk en knellingen van zenuwen tijdens het rijden. Door deze drukpunten op zenuwen te voorkomen, ben je klachten aan benen en onderrug voor. 


2. Instellingen stoel, stuur en spiegels

Zorg dat je alle instellingen van zowel stoel, stuur als spiegels kritisch hebt doorlopen.

Begin met je stoel en stuur en eindig met je spiegels. Gebruik de stand van de spiegels als reminder voor een juiste zithouding. Merk je dat je blikveld door de spiegels is veranderd? Dan ben je vast wat verder onderuit gezakt of leun je op je middenconsole. Zodra je je hier bewust van wordt, herpak je je starthouding.

Rugleuning
Stel je rugleuning zo in dat je rug complete ondersteuning krijgt. Zorg hierbij dat je goed achterin je stoel zit. Heb je een lendensteun? Stel deze dan in. Heb je deze niet, maak dan gebruik van een kussentje of een opgerolde handdoek ter ondersteuning. Zorg dat je rug een lichte holling maakt. De schouderbladen en bovenrug dienen de rugleuning te raken en je hoofd dient niet tegen, maar ca. 5 centimeter van de hoofdsteun af te zijn.

Stuur
Bij het instellen van je stuur is het belangrijk dat je voeten ontspannen op het pedaal rusten -met de benen gebogen. Hierbij worden de bovenbenen ondersteund door de stoelzitting. Uiteraard is de hoogte van de stoel ook belangrijk. Zit je verkeerd dan kan dit druk op de billen geven en leiden tot uitstraling van druk en dus pijn. Plaats je handen op ‘tien voor twee’ op het stuur en zorg dat je schouders ontspannen zijn als je zit en je ellebogen gebogen zijn. 


3. Wissel zithouding en instellingen af 

Wissel je zithouding lichtjes af door onder andere de instellingen van je stoel en stuur een klein beetje te wijzigen. Zet bijvoorbeeld je stuur iets hoger of lager. Doe dit minimaal iedere twintig minuten even. Een kleine verandering is al prima, het gaat immers puur om de afwisseling in statische belasting. 

4. Doe oefeningen

Tijdens het autorijden heb je voldoende gelegenheid om wat oefeningen te doen, zoals: o Kantel regelmatig je bekken tijdens het rijden. Trek hiervoor afwisselend je rug hol en bol. o Probeer linkeroor op je linkerschouder te leggen en herhaal rechts. o Draai je schouders naar voren en naar achteren. o Trek je schouders op richting je oren, span aan en laat tijdens een uitademing los. Doe dit regelmatig een paar keer – het gaat vooral om de kleine beweging en strekking - om wederom de statische belasting te doorbreken.

5. Neem pauze 

Een inkoppertje natuurlijk, maar het gebeurt echt nog te weinig: het nemen van pauze. Om de twee tot twee en half uur is ons advies. 

6. Korte oefeningen tijdens pauze

Doe tijdens de pauze wat oefeningen om de bloedcirculatie te stimuleren en vocht in de onderbenen te voorkomen. Enkele voorbeelden:

  • Sta met de handen in de onderrug en strek de rug naar achteren (je maakt dan een holle rug). Maak vervolgens een tegengestelde beweging waarbij je de rug bol maakt.
  • Doe een aantal squats (kniebuigingen).
  • Plaats je vingertoppen op de schouders en maak ronddraaiende bewegingen die je langzaam groter maakt.
  • Maak een wandeling.


7. Cruise control

Het voordeel van het gebruik van cruise control is dat je ook je linkervoet kunt afwisselen in positie. Je hebt bewegingsvrijheid om te benen te bewegen. 

8. Opblaasbaar nekkussentje

Niet alleen een tip voor bijrijder, maar ook voor de chauffeur: gebruik een opblaasbaar nekkussentje om je nek extra ondersteuning te geven. Dit leidt ertoe dat je nek minder snel vermoeid is. 

9. Laat de kroost maar kneden

Met dit advies sla je twee vliegen in een klap. Heb je mokkende, verveelde kinderen op de achterbank? Laat ze papa of mama, in ieder geval de chauffeur, zo hard mogelijk in de schouderspieren knijpen. Kinderen hebben lol en iedere prikkel zorgt bij jou voor een kleine ontspanning in de spieren.

Pas je deze tips toe dan wordt autorijden voor iedereen een waar feestje. 

Geniet van de vakantie!

Johan

Enkele oefeningen:

Hieronder enkele oefeningen die je in de auto of op de parkeerplaats kunt uitvoeren.

Oefening 1

Oefening 2

Oefening 3

Oefening 4

Oefening 5

Als eerste op de hoogte van het laatste nieuws?

We sturen geregeld nieuwsbrieven met informatie over interessante onderwerpen en ontwikkelingen rondom Laan 7.

Wil je deze nieuwsbrief ook ontvangen? Abonneer direct!

Inschrijven nieuwsbrief