Laan7 Openstaan Voor Anderen

Openstaan voor anderen, zonder dat het energie kost. Hoe doe je dat?

Veel mensen die ik ontmoet, in de praktijk en daarbuiten, zijn gevoelig voor prikkels en de energie van anderen. Openstaan voor anderen is een prachtig goed, alleen helaas ook een struikelblok voor velen. Het zelfs een van de grootste veroorzakers van een burn-out. Je kunt de ‘energie zuigende’  mensen vermijden óf leren hoe je in het contact met hen dichtbij jezelf kunt blijven. In deze blog vier gouden tips.

Geen energie verliezen

‘Ik lijk mezelf kwijt te raken in contact met anderen,’ is wat ik vaak hoor als ik doorvraag naar de reden achter bijvoorbeeld een burn-out.

Je kunt compleet uitgeblust raken van de signalen en prikkels van anderen en de actie die jij daarop onderneemt. Deze mensen uit de weg gaan, lijkt de meest voordehand liggende optie, maar wat als juist deze mensen belangrijk voor je zijn?

Dichtbij jezelf blijven is, zeker in het geval van hooggevoeligheid, het sleutelwoord. Hierdoor merk je sneller wanneer de grens is bereikt en je jezelf (en je energie) verliest in het contact met de mensen om je heen. Hoe je dit aanpakt? Hiervoor deel ik vier tips met je. 

Vier gouden tips om in contact met anderen jezelf (en je eigen energie) niet te verliezen.




Tip #1
Korte meditatie

Als je gevoelig bent voor de gevoelens van anderen is het makkelijk om je in de emoties van een ander te verliezen. Het is raadzaam om te leren jouw gevoelens en emoties te onderscheiden van die van de personen om je heen. Dit begint met bewustwording.

Een haptotherapeut kan je helpen om inzicht te krijgen in je eigen gevoelens. Ook kan een dagelijkse - korte - meditatie helpen om terug te komen bij jezelf, mocht je onbewust toch emoties van de ander overnemen.


Tip #2
Stop met vergelijken

Dit is zoveel makkelijker geschreven dan gedaan, maar toch, zodra je de kunst van het begrijpen van de ander beheerst in plaats van hem of haar te veroordelen, creëer je ruimte.

Het veroordelen van mensen begint vaak bij een eigen irritatie, dus bij jezelf.  Stel, jij bent heel erg opgeruimd en je partner is het tegenovergestelde, een sloddervos die standaard zijn (en jouw) sleutels kwijt is. Irri! Jij ruimt de zooi die hij achter zich achterlaat ook nog eens op, terwijl je daar lang niet altijd heel blij van wordt - zeg maar gerust nooit. Aan de andere kant vindt je partner het misschien vervelend dat je zo vaak je mening over zijn gedrag spuit en probeert hem te overtuigen van alle voordelen van een opgeruimd huis - en dus hoofd bla bla bla.

Laat de ander zijn leven leven en betrek zijn gedrag niet op jezelf. Richt je eigen leven in op een manier die voor jou goed voelt. Wat een ander doet is van hem en een manier die voor hem goed voelt. Het continu vergelijken vergt energie en leidt tot een voortdurende - onzichtbare - strijd. Dit kost ontzettend veel energie.

Tip #3
Stop met het zoeken naar goedkeuring

We vragen allemaal van tijd tot tijd om goedkeuring, zeker als we ons onzeker voelen. We willen de bevestiging dat we geliefd zijn, dat we de juiste keuzes maken. Alleen krijg je die goedkeuring niet altijd.

Het is menselijk om je anders te gaan gedragen - zoals jij denkt dat de ander wil dat je je gedraagt - alsnog deze bevestiging af te dwingen. Let op, dit is juist hét moment dat je jezelf kunt verliezen.

Je krijgt hierdoor waarschijnlijk de bevestiging die je nodig hebt, maar jezelf anders voordoen dan wie je bent kent meer nadelen. Blijf je dicht bij jezelf, dan bestaat de kans dat niet alle mensen die je ontmoet je leuk vinden. Maar met als grote voordeel dat je mensen aantrekt die echt om jou geven. 

Tip #4
Wees lief voor jezelf

Nagaan of je lief voor jezelf bent geweest, is ook een vorm van bewustwording. Plan een vast moment, bijvoorbeeld iedere avond voor het slapengaan, om na te gaan of je niet te streng voor jezelf bent geweest. Sta eens per dag stil bij de vraag of je goed voor jezelf hebt gezorgd en geluisterd hebt naar je eigen gevoelens.

Praktische handvatten

Zoek je naar wat tools om je hierbij te helpen? Ik deel er graag een aantal met je.

 Op YouTube vind je tientallen gratis (mindfulness) meditatieoefeningen om even stil te staan bij jezelf en jouw emoties. In slechts een paar minuten per dag, kun je grote winst behalen.

 Gebruik de timer of alarm op je telefoon om dagelijks op een vast tijdstip herinnerd te worden aan een moment voor jezelf. Voor een meditatie of moment van bewustwording om na te gaan of je lief bent geweest voor jezelf.

 Bezoek een haptotherapeut om je te helpen dicht bij jezelf te blijven in het contact met anderen.

 Vind je het lastig om dit zelf op te pakken? Als coach kan ik je helpen bij mindfulness en meditatieoefeningen en je begeleiden om dicht bij jezelf te blijven. Ook helpen yin en hatha yoga je om weer te luisteren naar je lichaam en je emoties. 

Auteur


Lesley Pasveer

Praktijkeigenaar

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Yoga & Haptotherapie kan je helpen om lichaam en geest in balans te krijgen. Zo maak je gebruik van inzicht eigen patronen d.m.v. gesprekken, ervaringsgerichte oefeningen, ademhaling en ontspanning.

Door al deze elementen, leer je niet alleen de mogelijkheden en beperkingen van jezelf te zien, maar leer je ook beter te luisteren naar jezelf.

Maak een afspraak voor haptotherapie of een proefles yoga