Rennen Laan7

Sportblessures, hoe ontstaan ze en zijn ze te voorkomen?

Het sportseizoen is geopend! Er wordt weer gehockeyd, gevoetbald en de eerste runs en wielerwedstrijden staat weer gepland. Dat betekent: volle bak trainen. Helaas gaat het soms even mis. Een pees scheurt, een spier rekt uit of je breekt een bot. Sportblessures; ze zijn altijd vervelend. Hoe ontstaan ze en zijn ze te voorkomen? 

Wat is een sportblessure?

Bij het trainen en sporten gebruiken we onze botten, pezen, gewrichten en spieren; het bewegingsapparaat. Hoe meer je traint hoe sterker je lijf en dus dit bewegingsapparaat wordt. Sterker worden betekent toename in spiermassa, ze worden dikker. Ook de botten en pezen worden steviger en de gewrichten soepeler. Een sportblessure ontstaat door overbelasting (chronische blessure) of plotseling door een val of trap van een ander (een acute blessure).

Hoe voorkom je een blessure?

Dit heeft alles te maken met de juiste begeleiding en opbouw van je trainingsprogramma. Mensen gaan te snel te ver rennen, zonder gebruik te maken van een goed hardloopschema. Of gaan zonder warming-up vol gas het voetvalveld op. ‘Maar het voelde tijdens het rennen zo goed,’ horen wij vaak. Helaas ervaart je lichaam dat toch vaak anders, maar wat als ik je vertel dat je veilig kunt sporten, mits je het verantwoord opbouwt?

Zoals voor alles geldt: doe het met mate en bouw op, bij voorkeur onder begeleiding. Te snel progressie willen zien; zoals een halve marathon afleggen of spiermassa creëren, zorgt voor overbelasting. Dat enthousiasme om te sporten is natuurlijk geweldig, alleen realiseer je dat je lichaam moet wennen aan de sportbelasting. Nagenoeg alle sporten bieden fysieke of online ondersteuning aan bij het trainen. Een cursus hardlopen, een personal trainer of fitnesscoach bij de sportschool; maak daarvan gebruik!

Twee type sportblessures

Van een scheur in de spier, tot het breken van een bot of zweepslag; er zijn verschillende soorten blessures. We delen deze onder in twee categorieën:


Chronische sportblessures
Dit soort klachten ontstaan veelal door overbelasting. Je gaat steeds meer en steeds harder trainen. Deze blessures sluipen er vaak in.


Acute sportblessures
Dit type sportblessures zien we het meeste. Zij ontstaan plotseling. Denk aan het verdraaien van je enkel bij een voetbalactie of zweepslag bij het hardlopen. Deze blessures ontstaan vooral aan gewrichten en gewrichtsbanden.

Wat zijn de meest voorkomende sportblessures?

De meeste blessures die wij zien zijn knieblessures. Deze ontstaan vaak door een onverwachte beweging of val.  Of in het geval van voetbal door een trap van de tegenstander. Ook overbelasting van de knie wordt bij Laan 7 veel behandeld. Daarnaast komen verzwikte enkels en rug- en nekklachten veel voor. Deze laatste vooral bij hockeyers, wielrenners en mountainbikers. Op deze pagina van Gezondheidsnet vind je de meest voorkomende blessures in één artikel.

Sportblessures opgesomd

Hoe te voorkomen

Voorkomen is een kwestie van gezond verstand gebruiken en begeleiding zoeken; of dat nu fysiek of online is. Alles draait om een goede opbouw, dus een trainingsprogramma, het juist uitvoeren van de oefeningen en een vakkundige warming-up en cooling down, passende bij je training. Vergeet ook goede voeding en materialen niet, zoals professionele hardloopschoenen.

Heb je toch een sportblessure opgelopen? Lees dan mijn vorige blog. Hier vertel ik je meer over hoe je met fysiotherapie snel herstelt van een sportblessure. 

Mijn vorige blog
Hockey Laan7
Mountainbike Laan7
Voetbal Laan7
Wielrennen Laan7

Auteur


Iris Hagelaar

Allround fysio & manuele fysiotherapie i.o.

Lees meer over Iris