Dsc 2204

Wat kan fysiotherapie betekenen bij nekklachten

(inclusief drie tips om deze te voorkomen)

Nekpijn, we hebben er allemaal weleens last van. Zodra normale handelingen structureel pijnlijke handelingen worden is het tijd om aan de bel te trekken. Bij de fysiotherapeut welteverstaan.

In deze blog meer over de rol van fysiotherapie bij nekklachten en drie tips om nekpijn te voorkomen.

Oorzaken nekklachten

Nekpijn is bij Laan 7 in Geldrop één van de meest gehoorde klachten en de oorzaken zijn uiteenlopend: van een ongeluk tot een slechte houding, artrose, beknelde zenuw, werkdruk of stress. De pijn wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door je kleine gewrichten, spieren of banden en kan erg vervelend aanvoelen; van een zeurende pijn met uitstraling naar andere delen van je lichaam tot een acute, stekende pijn die eventueel gepaard gaat met hoofdpijn.


Rol van fysiotherapie bij nekklachten

Het effectief behandelen van nekklachten leidt ertoe dat je snel en duurzaam herstelt. Fysiotherapie heeft bij nekklachten het doel om jou weer pijnloos te laten bewegen. De fysiotherapeut onderzoekt samen met jou de oorzaak en gaat - aan de hand van tips en adviezen, oefeningen en mobiliteitsbehandeling - met jou aan de slag. De behandeling wordt in sommige gevallen aangevuld met manuele therapie en dry needling. Rust wordt in de meeste gevallen niet geadviseerd, wel beweging om de nekspieren sterker en soepeler te maken. Bovendien kijkt een fysiotherapeut samen met jou naar de oorzaak en geeft hij of zij je tips om de klachten duurzaam te verminderen en zelfs in de toekomst te voorkomen. 

Fysiotherapie | Fysiotherapie Geldrop

Nekpijnklachten

De pijn die patiënten ervaren is erg divers. De meest gehoorde pijnklachten zijn:

  • Zeurende pijn aan de zijkant van de nek of bovenzijde schouders
  • Een acute pijn aan de achter- of zijkant nek of schouders
  • Minder goed draaien van het hoofd, omkijken wordt als lastig ervaren
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Uitstralende pijn naar armen
  • Tintelende handen en/of vingers
  • Minder kracht in de armen
  • Minder goede aansturing van de armen

Drie tips om nekklachten te voorkomen

Vooral een hoge werkdruk c.q. stress, een langdurige verkeerde houding en te weinig beweging zijn risicofactoren voor nekpijn. Een fysiotherapeut kan de klachten behandelen, maar alle fysiotherapeuten bij Laan 7 in Geldrop pleiten voor voorkomen. Wat kun je er zelf aan doen om nekpijn te voorkomen?


1. Goede (werk)houding

Veel Nederlanders hebben een zittend beroep, waarbij een juiste werkhouding van groot belang is. In de basis betekent dit een ergonomische werkplek, waarbij het bureau en de stoel in hoogte kunnen worden afgesteld en ‘dynamisch’ werken mogelijk is. Steeds vaker worden sta bureaus geadviseerd, te veel zitten is immers ongezond. Bovendien is het belangrijk tussendoor oefeningen te doen en regelmatig te bewegen, door bijvoorbeeld het nemen van micropauzes. Er zijn diverse bedrijven gespecialiseerd in werkplekonderzoek en ergotherapie om jouw ideale werkplek samen te stellen. Ook de arbodienst helpt je op weg met uiteenlopende informatie over de werkplekinrichting, zoals bij het uitvoeren van beeldschermwerk.


2. Werkdruk verlagen

We stressen allemaal wel eens, door een gebeurtenis of door onze eigen gedachten. Vaak wordt vooral de werkomgeving als stressvol ervaren. Om klachten te voorkomen of te verminderen is het de hoogste tijd om jouw grens te stellen! En ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan dat weten we. Trek vooral aan de bel. Niet alleen bij je huisarts of HR-contactpersoon, maar ook bij een fysiotherapeut, al dan niet in combinatie met een haptotherapeut. Jouw fysiotherapeut voorziet je van informatie over wat stress met je lichaam doet. Een massage kan de lichamelijke symptomen wat verminderen, evenals ontspannings- en houdingsoefeningen.

 

3. Beweging

Beweging, in de vorm van zowel sport- als rekoefeningen, zorgt ervoor dat je spieren en gewrichten soepel blijven. Je kunt hiervoor sportoefeningen doen, zowel krachttraining als cardio, maar ook de dagelijkse beweging is van belang. Hoe meer je in beweging bent, des te beter. Neem wat vaker de fiets, negeer de lift en haal regelmatig al wandelend een frisse neus. 

Heb jij last van nekklachten?

En wil je graag hulp bij het voorkomen of genezen van nekklachten?

Maak hieronder een afspraak voor een intake behandeling fysiotherapie.

Contact opnemen

Als eerste op de hoogte van het laatste nieuws?

We sturen geregeld nieuwsbrieven met informatie over interessante onderwerpen en ontwikkelingen rondom Laan 7.

Wil je deze nieuwsbrief ook ontvangen? Abonneer direct!

Inschrijven nieuwsbrief