Inge 7

YOGA Mindful

Mindfulness en Yoga worden vaak aan elkaar gekoppeld. Hoewel deze twee zeer zeker gemeenschappelijke kenmerken hebben, zijn het twee losstaande disciplines met een andere focus.

Mindfulness yoga is een vorm van Hatha yoga waarbij de techniek van meditatie op de voorgrond ligt. Dit betekent dat in actieve vorm, door het uitvoeren van laagdrempelige en verfijnde houdingen, opmerkzaamheid (mindfulness) beoefend en gescherpt wordt.

In het lichaam is meer op te merken dan alleen de bewegingen die het maakt met alle mogelijk- en onmogelijkheden. We hebben ook gedachten, er zijn stemmingen, emoties en allerlei andere innerlijke reacties. Wanneer we stiller en met meer aandacht gaan bewegen ontvouwt zich een heel spectrum aan waarnemingen die ons kunnen verrassen.

​ Enkele voordelen van Mindful Yoga

Mindful Yoga biedt verschillende voordelen die erg nuttig zijn voor:

1. Het tegengaan van stress

Mindful Yoga past oefeningen toe die helpen bij het tegengaan van stress. Er wordt veel gewerkt met oefeningen en meditaties om piekergedrag te stoppen en meer tot rust te komen. 

2. Bewustwording van het nu-moment en daarvan genieten 

Mindful Yoga richt zich op een optimale belevening van het nu-moment waardoor je het maximale leert te halen uit het nu-moment en daarvan kunt genieten. 


3. Gedachten op een rijtje zetten

Mindful Yoga zorgt ervoor dat je beter hoofd- en bijzaken van elkaar leert scheiden. Je kunt hierdoor je gedachten beter op een rijtje zetten en je focus op de juiste dingen leggen.  

4. Werken aan je body en mind tegelijkertijd

Mindful Yoga combineert elementen van de Mindfulness met Yoga. Je werkt hierdoor tegelijkertijd aan je body en mind en je krijgt meer energie.

Bij veel vormen van Yoga ligt het accent of wel op het lichamelijk, of op het mentale aspect. Door Mindful Yoga combineer je het best van beide en werk je aan alles tegelijk.

Inge 9

Wat doet Mindfulness Yoga?

Door met aandacht subtiele lichaamsoefeningen uit te voeren komt vanzelf een proces van innerlijk vertragen op gang. Het vertragen schept rust en ruimte waarin het lichaam vertelt wat er op diverse niveaus gebeurt. Dit kunnen zowel aangename als onaangename gewaarwordingen zijn: de ervaring van ruimte, vreugde en souplesse bij het bewegen en denken, naast weerstand, pijn, schaamte of innerlijke strijd. Hoe we omgaan met het lichaam en onszelf wordt zichtbaar.

Mindfulness helpt om oordeelvrij dichtbij de ervaring van het moment te blijven. Een zachte, vriendelijke houding is daarbij een voorwaarde én kwaliteit die mindfulness ontwikkelt. Het perspectief is: bewuster en soepeler omgaan met jezelf en met de indrukken van alledag.

Plan gerust een proefles om Yoga binnen Laan 7 te ervaren.

Je kunt ook vrijblijvend kennismaken met de yogadocenten: bel of mail hiervoor naar Laan 7 en geef aan met wie je een kennismaking wilt plannen.

Contact opnemen