Inge 9

YOGA YIN & YOGA NIDRA

Yin yoga met een extra lange eindontspanning in de vorm van Yoga Nidra

Slaap van de yogi 

Yoga nidra betekent letterlijk ‘yoga slaap’ of ‘slaap van de yogi’. Het is rond 1950 ontwikkeld door Swami Satyananda Saraswati – oprichter van de Bihar School of Yoga in India. Hij ontdekte dat er een stadium tussen waken en slapen bestaat waarin je niet echt meer wakker bent maar ook niet slaapt. Als je deze staat van zijn bereikt, vloeit de spanning zowel uit je lichaam als uit je hoofd weg. 

5 Voordelen van Yoga Nidra

1. Ervaar bewuste diepe ontspanning

Dat we vaak niet volledig kunnen ontspannen is voor een groot gedeelte te wijten aan stress. Iedereen heeft hier mee te maken, of je het nu door hebt of niet. Door alle prikkels die we dagelijks binnen krijgen ontstaan er spanningen en stress.

Je lichaam is constant bezig om alle functies in balans te houden. Denk aan je bloeddruk, ademhaling, zuurgraad, spijsvertering, temperatuur etc.

Maar stress verstoort deze processen in het lichaam. Voor een korte periode is dit niet erg. Maar het wordt wel schadelijk wanneer het dag in en dag uit gebeurt. Je lichaam is hierdoor constant uit balans en dit kan tal van chronische lichamelijke en mentale klachten veroorzaken.

Yoga Nidra is een van de beste manieren om je lichaam weer een een staat van homeostase te brengen. Volledige en optimale balans tussen lichaam en geest.

Je ervaart tijdens een sessie een diepe ontspanning die doordringt tot alle lagen van je zijn.

2. Ontwikkel je verbeelding en creativiteit

Tijdens Yoga Nidra ga je als het ware op een reis. Je laat los wie en wat je op dat moment bent. Alsof je zweeft naar het onbekende. Klinkt een beetje zweverig, maar het voelt heerlijk.

Omdat je tijdens een oefening veel beter in staat bent om alles los te laten, wakkert dit je creativiteit en verbeelding weer aan. Je haalt jezelf uit bestaande hokjes en programmeringen.

3. ‘Installeer’ je intenties

Als je werkt met intenties, affirmaties of een sankalpa, kan je op veel weerstand stuiten. Alsof je onderbewust de intenties niet wil accepteren.

Maar wanneer je eerst de moeite neemt om je gedachten tot ontspanning te brengen en in een meditatieve staat te komen, zal die weerstand veel minder zijn.

Je mind en bestaande programmeringen zitten veel minder in de weg waardoor positieve affirmaties veel krachtiger binnenkomen.

Wat je dus kunt doen om nog meer kracht te geven aan je affirmaties en intenties, is een Yoga Nidra sessie doen voordat je de affirmaties herhaalt.

Je brengt jezelf zo als het ware in een vruchtbare en ontvankelijke staat, waardoor de affirmaties veel krachtiger binnen komen en veel meer impact hebben.

4. Kalmeer je zenuwstelsel

Je kunt je zenuwstelsel dus zien als een groot communicatienetwerk. Dit communicatienetwerk pikt informatie op en stuurt het door heel je lichaam.

Binnen je zenuwstelsel communiceren zenuwcellen (neuronen) met elkaar via elektrische signalen.

Omdat we in een wereld leven waarin we bijna constant overprikkeld worden door smartphones, reclame, televisie, emails, appjes, social media updates en noem het maar op, hebben steeds meer mensen last van een overprikkeld zenuwstelsel. Wa staan altijd aan.

Door de overprikkeling van het zenuwstelsel, vinden veel mensen het moeilijk om weer terug te schakelen naar de ontspanningsmodus. De prikkels en informatie blijft door hun hoofd gaan waardoor er een onrustig en gejaagd gevoel ontstaat en ze niet meer kunnen ontspannen.

Yoga Nidra is misschien wel de beste techniek om je zenuwstelsel te kalmeren en tot een diepe ontspanning te brengen.


Plan gerust een proefles om Yoga binnen Laan 7 te ervaren.

Je kunt ook vrijblijvend kennismaken met de yogadocenten: bel of mail hiervoor naar Laan 7 en geef aan met wie je een kennismaking wilt plannen.

Contact opnemen